Projektet ska bidra till att Smart Built Environments övergripande effektmål uppfylls genom mer lättillgänglig kunskapsspridning. Mer specifikt är syftet att förädla och ta vara på projektresultat genom tillämpning av mikrolärande på projekt inom Smart Built Environment. Detta för att bidra till att höja kunskapsnivån inom hela samhällsbyggnadssektorn. Det innebär ett brett bidrag från många till alla genom att testa en utbildningsplattform som de olika projekten kan använda även framåt för att sprida sina resultat.
Utbildningspaket
Inom projektet har tre utbildningspaket tagits fram med Mikrolärande som pedagogisk metod. Utbildningspaketen har tagits fram i samarbete med tre andra pågående projekt inom Smart Built Environment:
• DigiGrow
• Nationella Riktlinjer (Nyhet! Nu finns Nationella Riktlinjer publicerad på nationella-riktlinjer.se)
• Systematisk hantering av hållbarhetskrav
Referensgrupp
De tre utbildningspaketen har testats av representanter från respektive målgrupp. Projektet har dessutom en kompetent referensgrupp som testat och lämnat synpunkter på tidiga versioner av utbildningarna.
Följande aktörer ingår i referensgruppen:
- Boverket
- BTH Fysisk planering
- Osynlig
- Pure
- Chalmers studentkårs företag
- NCC
Upphandlad leverantör av läroplattform och pedagogiskt stöd under projektet är företaget TicTac.
Vid projektets avslut
En slutrapport för projektet Mikrolärande tas fram i slutet av projektet under våren 2022. Rapporten kommer att visa hur man kan arbeta med mikrolärande utifrån de tre konkreta exempel som tagits fram. En utvärdering av resultatet kommer att göras och projektet kommer att ta fram förslag till hur en fortsatt framtagning och förvaltning av sådana utbildningspaket bör fungera, inklusive förvaltning av läroplattformen.
Vad innebär metoden mikrolärande?
Mikrolärande, eller ”microlearning” och ”bite-size” på engelska, innebär att lärandet delas upp i flera kortare bitar. I stället för att gå en stor kurs på flera timmar får du lärandet i små kortare bitar. Något som sägs vara mer effektivt då det är lättare att ta till sig lärande i kortare portioner jämfört med en kurs på flera timmar i sträck.